Bewoner centraal bij afhandeling bevingsschade

Er is weer een bijeenkomst geweest van de Dialoogtafel, op 4 november. Dit is wat de Dialoogtafel ons mailde naar aanleiding daarvan.
 
De Dialoogtafel start nog deze week met het verbeteren van de werkwijze bij de afhandeling van bevingsschade. Het hoofddoel is dat bewoners centraal komen te staan in de procedure bij schadeafhandeling. In de vergadering van de Dialoogtafel op 4 november is uitgebreid gesproken over de schadeafhandeling, die is beschreven in het schadeprotocol van de NAM. De Tafel besloot op 26 juni van dit jaar om extern en onafhankelijk advies in te winnen bij de beoordeling van het schadeprotocol. Adviesbureau Lysias en de Vereniging Eigen Huis (VEH) zijn gevraagd om het schadeprotocol onder de loep te nemen. Met als belangrijkste vraag: ‘Ontzorgt’ het protocol iemand die schade heeft? Beide adviseurs presenteerden op 4 november hun bevindingen, die in grote lijnen overeen komen. Zowel Lysias als VEH vinden dat er een nieuwe werkwijze op papier moet komen.

Het belangrijkste kritiekpunt is dat de schademelder te weinig centraal staat in het proces. Verder constateren beide onderzoekers dat eenvoudige schades redelijk voortvarend worden afgehandeld, maar dat er ‘zand in de machine komt’ bij meer complexe schades. De afhandeling van die schades duurt veel te lang. Een van de aanbevelingen is dat mensen die schade melden hulp moeten kunnen krijgen, iemand die naast ze staat, vragen kan beantwoorden en ze door het proces helpt. Adviesbureau Lysias pleit er ook voor dat niet iedereen en elk gebouw op dezelfde manier wordt behandeld en benaderd, maatwerk is nodig.
De NAM erkent dat de huidige werkwijze moet worden verbeterd. “Het moet sneller, vriendelijker en transparanter”, vindt directeur Gerald Schotman. Vanaf 1 januari 2015 neemt het Centrum voor Veilig Wonen (CVW) de schadeafhandeling over. Samen met NAM en het CVW werkt de Dialoogtafel er aan om zo veel mogelijk verbeteringen vanaf die datum in te laten gaan.